Pro základní školy

ŠPP Mozaika nabízí školám zřízeným městem Hradec Králové bezplatné služby v rámci sekundární prevence. Jako organizace se ve třídách věnujeme především tématu kvality vztahů v dětském kolektivu a mezi dětmi a pedagogy.   

Cílem naší práce ve třídách je kvalitní a bezpečné vztahové prostředí, umožňující dětem rozvíjet vlastní potenciál, mít kladný vztah ke vzdělávání a seberozvoji, a které jim umožní školu vnímat jako přátelské místo. Třídním učitelům pomáháme  lépe porozumět konkrétnímu dětskému kolektivu, jeho vnitřním vazbám, dynamice a potřebám jednotlivých dětí. V indikovaných případech pak společně s učiteli a dětmi pracujeme na narovnání vzájemných vztahů. Zprostředkováváme kolektivu nové zkušenosti, hledáme vhodná východiska ze situace, navrhujeme další kroky, doporučujeme opatření nebo poskytujeme podporu.  

Jaké služby nabízíme?

1. Pro třídy a třídní učitele: Program mapování vztahové sítě a potřeb kolektivu

Proč jsou pro nás důležité vztahy?  

Protože pro člověka je kvalitní vztah stejně důležitý jako kyslík a pro děti to platí dvojnásob. Protože kvalitní vztahy vytvářejí prostředí, ve kterém se mohu cítit dobře, mohu lépe rozvíjet svoje dovednosti, mohu být zvídavý, kreativní, přemýšlet. Mohu lépe čelit tlaku, stresu a náročným životním situacím.    

Proč se věnujeme mapování potřeb?

Protože z naší zkušenosti jsou to zpravidla nenaplněné potřeby konkrétních dětí nebo celých skupin, jejichž sycení neadekvátním způsobem vytváří problémové situace. Na “potřeby” se díváme nejen z individuální perspektivy, ale i z vývojového a neurobiologického hlediska. Smyslem mapovacího procesu je porozumět těmto potřebám v jedinečném kontextu třídy a vztahů v ní. 

Jak se na Mozaiku obrátit?  

Žádost o spolupráci a zadání zakázky probíhá přes metodika prevence školy. Ten zašle vedoucí Mozaiky vyplněný zakázkový formulář, ve kterém je stručně popsaná povaha problému a dosavadní učiněné kroky. Z Mozaiky se následně ozve přidělený garant spolupráce, se kterým se budete domlouvat na dalším konkrétním postupu.  

 

Kdy se na Mozaiku obrátit? 

Např.:  

  • když zachytíte proměňující se vztahové klima a potřebujete porozumět tomu, co se mezi dětmi děje 
  • když ve třídě zachytíte už existující problémové chování, které ovlivňuje celý kolektiv 
  • když vztahy vnímáte jako napjaté, mezi dětmi absentuje kamarádství, objevují se projevy agresivity, ponižování, komunikace mezi dětmi není přirozená, nebo je velmi utlumená 
  • ve třídě jsou děti viditelně na okraji kolektivu, bez kamarádských vazeb, kterým se ostatní cíleně vyhýbají 
  • když zachytíte chování hraničící, nebo směřující k šikaně 
  • přestože primárně neposkytujeme preventivní služby, je možné v případě výrazných změn v životě třídy (např.: přechod na 2. stupeň, příchod nových žáků, změna třídního učitele) realizovat omezený počet mapovacích setkání s cílem porozumět stavu kolektivu, případně identifikovat konkrétní ohrožené děti 

Co lze očekávat od spolupráce? 

Proces spolupráce se třídou, ať už je zakázka jakákoliv, vždy vyžaduje úzkou spolupráci s třídním učitelem. Z našeho pohledu je klíčovou osobou, která má největší poznání o vztazích, potřebách a dění ve třídě, ale zároveň se významně podílí na kvalitě vztahů a  spoluvytváří klima třídy. Spolupráci vždy předchází společná schůzka, která slouží ke stanovení zakázky, tzn. témat, na kterých by se mělo pracovat, a plánují se další konkrétní kroky spolupráce. Jde také o porozumění roli učitele ve třídě, jakým způsobem děti vnímá a co je z jeho pohledu ve třídě “problémem”.  V průběhu dalšího mapování využíváme, dle domluvy s třídním učitelem, množství různých nástrojů – např.: 

 

  • pozorování ve třídě  
  • interaktivní vstupy do třídy  
  • individuální rozhovory s dětmi 
  • sociometrické dotazníky 
  • metodickou podporu učitele 

 

Každé třídní setkání je dvouhodinové (2x 45 min) a je velmi důležité, aby se ho účastnil i třídní učitel. Jeho smyslem je poznání dětí v řízené i volné  činnosti,  během spolupráce, v individuální činnosti, ve hře i při plnění zadaných úkolů. Setkání mají pevnou strukturu, během které ale dbáme i na to, aby děti měly prostor sdílet svoje názory, postřehy a pocity. Důležitým bodem mapovacích setkání ve třídě je proces zjišťování “zakázky dětí” – tzn. jestli samy v kolektivu vnímají problém a do jaké míry jsou ochotny ho společně řešit. S ohledem na to, že obvykle vstupujeme do třídy, kde vztahy nejsou “ideální”, dbáme na bezpečí účastníků tím, že reflexe a mluvení o vlastním vztahu ke třídě je dobrovolné a děti vyzýváme k tomu, aby  vážily, podle svých potřeb, míru otevřenosti. Pro děti samotné je účast na programu také dobrovolná, rodiče mohou vyjádřit nesouhlas s účastí a takový žák nebo žačka pak tráví dobu programu v jiné třídě.   

 

Po skončení mapování dochází vždy ke schůzce s třídním učitelem, se kterým reflektujeme průběh spolupráce a míru naplnění původní zakázky. V indikovaných případech nabízíme učiteli možnost pokračování spolupráce buď formou dalších intervenčních setkání s dětmi, během kterých se pracuje na konkrétním tématu, nebo formou individuální metodické podpory učiteli v Mozaice. V případě, že spolupráce končí mapovací částí, předávají pracovníci Mozaiky doporučení ohledně dalších kroků a zprávu ze spolupráce. Rodičům se rozesílá oznámení o ukončení programu s kontakty pro ty, kteří by se chtěli informovat o svém dítěti.   

 

 

2. Pro pedagogy: Individuální podpůrný program 

Všem pedagogům, kteří aktuálně pracují ve škole zřízené městem HK nabízíme individuální podporu formou 6 – 8 konzultací. Smyslem těchto setkání je nabídnout prostor pro konzultování vlastních témat spojených s výkonem profese (např.: řešení konkrétních situací, budování a udržování pozitivního vztahu se třídou, duševní hygiena, práce s hranicemi v pedagogické praxi a role třídního učitele).  

Ze strany účastníků předpokládáme vlastní motivaci a ochotu sdílet. Z naší strany nabízíme terapeutické know how, bezpečný prostor bez hodnocení a nedělenou pozornost.  

Setkání se odehrávají v Mozaice v předem domluvených termínech. Intenzita schůzek je individuální. Program má omezenou kapacitu. 

3. Pro metodiky prevence: Pravidelná kazuistická setkání 

Mozaika realizuje pravidelná setkávání pro metodiky prevence škol zřizovaných městem HK. Setkání jsou koncipovaná jako “sdílecí” a  kazuistická, tzn. že je možné přinášet témata týkající se výkonu role metodika na škole nebo konkrétních situací. Smyslem schůzek je umožnit pracovníkům získat podporu, nové pohledy, nápady a zkušenosti od svých kolegů.  

4. Pro školní psychology: Prostor pro sdílení praxe a intervizi 

Školním psychologům poskytujeme 4x ročně prostor pro sdílení praxe a intervizi vlastní práce.